Review from Lords of Metal

Posted by Nick Skog on Monday, October 5, 2020 Under: Dutch
From: Lords of Metal
Published: October 1, 2020

Wanneer de herfst zijn intrede doet en de dagen korter worden, brengt onze Belgische doom/death metaltrots Marche Funèbre zijn vierde studioalbum ‘Einderlicht’ uit. Zes songs geschreven tussen 2016 en 2019 zullen de van oudsher melancholieke gevoelens die met dit seizoen gepaard gaan, nog versterken.

Na het bijzonder sterke ‘In The Arms Of Darkness’ nam de band geen risico’s en toog wederom naar de Klangschmiede Studio E. om er met producer Markus Stock (Empyrium, The Vision Bleak) aan de lange songs – variërend van 7 tot 11 minuten – te werken. Het klinkt op en top vertrouwd, maar net weer anders vanwege een grotere variatie in de zangpartijen en de aanwezigheid van pittige acceleraties tussen de slepende inertie. Een song als ‘Scarred’ vangt ingetogen aan met sierlijke gitaarnoten en cleane zang, om later los te barsten in meedogenloze grunts. Er is zelfs aanstekelijkheid te vinden in de lange epossen, want wie de strakheid van ‘The Eye Of The End’ of het rockende ‘Deformed’ (inclusief samenzang en gesproken stukken) niet bemerkt, mist connectie met het genre. Vocaal heeft men zichzelf uitgedaagd en dat wordt ook gereflecteerd in het titelnummer, waar men voor het eerst in het Nederlands zingt. Dat is altijd even wennen, maar het is een kanjer van een song. Wanneer we weten dat dit album de opmerkelijke keuze van de mens om zelfmoord te plegen belicht, dan weten we dat de band weer diep graaft in de psyche der verdorven mensheid. Met imposant resultaat!

Rating: 8.5/10

In : Dutch

Tags: "marche funebre" "marche funèbre" "marche funèbre einderlicht" "marche funebre einderlicht" "einderlicht" "doom metal" "death doom metal" "death doom"