Review from Wings of Death

Posted by Nick Skog on Thursday, July 14, 2022 Under: Dutch
From: Wings of Death
Published: July 11, 2022

Zo af en toe vind ik het wel eens leuk om in het diepe te springen en iets te gaan beluisteren waarvan ik eigenlijk geen hoge verwachtingen heb. Dit was ook mijn gedachte toen ik de promo van het debuut van het Servische Tišina (spreek uit als Tishina) kreeg voorgeschoteld. Met band- en album-naam en songtitels en-teksten volledig in het cyrillisch schrift vond ik dit wel intrigerend. Omwille van de leesbaarheid gebruik ik uiteraard zoveel mogelijk onze eigen letters. Overigens betekent Tishina stilte, albumtitel Uvod betekent zoiets als eerste keer, introductie.

Tishina is in 2020 opgericht door de Servische muzikant Branislav Panić, voornamelijk bekend van de melodieuze death / black-band Bane. Hij begon de band oorspronkelijk als een zijproject om de langzamere, diepere en meer emotionele kant van muziek te verkennen. De inspiratie voor het eerste album, Uvod... kwam vooral uit het gedichtenboek Nad Vodama Aheronta, geschreven door de Servische auteur Predrag Rava.

De muziek van Tishina laat zich het best omschrijven als een melodieuze death / doom-mix. Vooral zeer atmosferisch, overwegend gevat in uitgesponnen tracks. Voor een debuutalbum is Uvod... een indrukwekkend, samenhangend en krachtig melodieus doom metal-album, dat een voortreffelijke mix van pakkende riffs in het middentempo, licht zwartgeblakerde secties en aangename wisselingen in sfeer en toon. De compositorische en instrumentale vaardigheden van Panić staan buiten kijf, dat vertaalt zich in het gemak waarmee de nummers (en ook het album als geheel) voort-meanderen, met een bijna perfect gevoel voor richting, doel, en tempo. Luister daarvoor maar eens naar afsluiter Zauvek, met z'n verbluffende basgitaar-partijen.

Langzame, stabiele leadgitaar-tonen openen het album, met op als ondergrond een heerlijk logge ritmesectie. De zang is een lekker in het gehoor liggende lage grunt, en de stemming is overwegend deprimerend. Ja, inderdaad, melodieuze doom uit het boekje. Niet al te origineel, maar wel verdomd lekker! Ter vergelijking kun je denken aan bands als Saturnus, October Tide, Mourning Beloveth. De vier composities (plus intermezzo Uteha) laten zich beluisteren als een prachtig geheel, waarop je heerlijk weg kunt dromen.

Op dit album doet Branislav Panić vrijwel alles in z'n eentje. Het album werd in 2020 geschreven en het jaar daarop opgenomen in verschillende thuisstudio's voordat het eindelijk een nette behandeling kreeg. De Tsjechische multi-instrumentalist en technicus Honza Kapak deed het mixen en masteren in z'n eigen HellSound Studio, en speelde ook de drumpartijen in.

Het duo komt dus voor de dag met een atmosferisch half uurtje aan puur genot, dat niet onder doet voor de gekende namen wat mij betreft. Mijn oorspronkelijke verwachtingen zijn zwaar overtroffen, een aanrader voor de liefhebber!

In : Dutch

Tags: "tishina" "tishina uvod" "tishina doom metal" "tishina serbia" "bane black metal" "bane band tishina" "hypnotic dirge records" "satanath records"

Released: May 30, 2022